tisdag 25 mars 2008

Recap eftersom jag inte orkade med hälsinge-internet

"De finns inte mycke å göra här förutom å läsa, dricka kaffe och gå ut i skoga" sa mamma när jag släpat mig hem över påsk.

Rätt skapligt ändå, tycker jag.

Det har blivit lite som en semester att åka hem kortare perioder. Jag hinner inte bli uttråkad av att vara i mitten av ingenstanns, det är ingen stress och jag får umgås med min familj. Jag vaknar tidigt på morgnarna antingen av fåglarna (läs skator) eller grannens bannsåg. Sedan läser jag bok, glor igenom så många filmer på Canal+ jag hinner och snor mammas kängor och knatar ut i snön en sväng. Riktigt skapligt.

Vi har en traditionell påskmiddag som hålls hemma hos oss varje påakaftton. Pappa gör kalkon, moster Rosa och hennes karl Anders kommer och kusin Therese upp från Uppsala och mormor skeppas hem till oss från Sandarne. Sedan äter vi och så långt är det som normala familjer, antar jag. Minus att mamma och Rosa envisas med att prata likmask och avföring vid matbordet förståss.
Sedan dricker vi en massa vin och sherry, har långa, högljudda debatter om Jan Björklunds skolpolitik, varefter ett armbrytnings-marathon drar igång, följt av fler och längre och högljuddare debatter.
Andra familjer spelar kort, har jag hört.

Inga kommentarer: