torsdag 19 juli 2007

What she drew will be a window into her madness

Teknik. Jag älskar teknik. Speciellt teknik som inte fungerar. SPECIELLT teknik som inte fungerar tillsammans med hjälpsamma råd från min far.

Tänkte jag skulle scanna några gamla bilder, så jag kunde färglägga dem. Scannern funkar inte. Jag kollar anslutningar, scannerinställningar och tillgänglighet för datorn. Inga problem.
"Scanners funkar inte" medelar jag pappa.
"Har du datorn på då?" svarar han.
Nej just jävlar, jag glömde att jag var komplett efterbliven.
"Ja. Har vi programvaran installerad för deskjet och i så fall måste man slå igång den separat?"
"Ja"
"Ja, vaddå ja?"
"Ja. ska du vara sarkastisk tänker jag då inte hjälpa dig. Har du slagit av och på skrivaren?"
"Nej. Måste man öppna programvaran separat?"
"Prova slå på och av scannern du"
eftersom det var mindre lönlöst slår jag för att prova en poääng först av och på scannern. det åtgärdar INGET. Sedan säker jag individuellt upp de olika delarna i programvaran (för scanners är även en skrivare/fotohanterare och har olika program för ALLT) och felsöker dem. Det tar omkring 40 minuter, möjligen mer. Upptäcker felet i scannerinställningarna. Åtgärdar det. Det funkar. Scannar 5 bilder. det tar en halv evighet för programmet är så långsamt. Klart.
Ska överföra bilderna till min dator från datorn på övervåningen. Det finns ingen nätverksplats. Ut i vardagsrummet igen.

"Har inte datorn uppe NÅN kontakt med hemnätverket?" frågar och försöker att inte låta irriterad.
"Näpp" svarar pappa.
"Okey" andetag "och varför sa inget det innan?"
"Hur ska jag veta att du vill ha dina scanningar på din dator?"
Jag kan inte lista ut om han är ironisk eller inte.
"Dessutom har vi aldrig haft hemnätverk" fortsätter han.
"Jo" säger jag
"Näe " säger han "det har vi aldrig haft"
"Jo. Jag gjorde det"
"Det har vi aldrig haft"
"Nähä"
Joho

försöker maila bilderna till mailen. Det går naturligtvis inte eftersom de scannas i tiff, och de filerna blir för stora för att maila. Får göra om bilderna i det enda program som är tillgängligt på förändrarnas dator; paint. Måste maila bilderna individuellt. det tar en evighet. Klar. äntligen.

Pappa: "är du klar?"
"ja"
"Det tog en jävla tid"
"Ja. Scannern funkade ju liksom inte"
"Den funkade igår"
"Mmm"
"Du skulle ju ha kunnat tagit USB-minnet om du skulle flytta bilderna"
"Vilket.jävla.usb-minne?"
"Det jag köpte förut"
"Varför sa du inte det innan?!"
"Du frågade inte"
"Hur ska jag kunna veta vad du köper och fråga efter det?!"
"Vet du, man blir inte så jävla sugen på att hjälpa dig när det enda du gör är att snäsa åt en när man kommer med förslag"

ilandproblem. jag vet. men fy SATAN vad grinig jag är nu!

Inga kommentarer: