måndag 29 oktober 2007

Bibliotek 9-3/4

Idag har jag varit så seriöst student att jag faktiskt suttit timmar i sträck och skrivit av referensexemplaren till den litteratur jag varit för snål för att införskaffa. Det var ganska mysigt faktiskt, man kände sig sådär högskolesofistikerad som man nästan bara kan känna sig när man sitter inklämd i ett varmt litet hörn bakom två hyllor i kategorin "Akutspykologi - deppresion, ångest och paniksyndrom" med sina manglade glasögon på sned och böckerna staplade framför sig medan man febrilt antecknar i ett vattenskadad block och försöker att undvika att slå ned förut nämnda stapel, samt funderar på om man ska göra fiskpinnar till idag eller om det känns för ambitiöst. Och naturligtvis allt detta iförd kofta. Man måste ha kofta för att kunna vara högskolesofistikerad. Inte lamull dock, det är alldeles för Uppsala Universitet.
En annan spännade händelse var att jag upptäckte att biblioteket på högskolan uppenbarligen är byggt enligt Harry Potter-modell. Jag har varit inne där förut, och alltid trott att det bara var ett ganska litet rum belamrat med böcker, men om man går bakom några hyllor (om jag inte minns fel skulle det kunna vara filosofihyllor) så svänger hela konstruktionen lite och sedan tar den aldrig slut! Man kan fortsätta längre och längre in i en evighet, och det är alldeles tyst och luktar papper och ljusrör, så där som florerande ljus kan lukta enbart i tysta, bokbelamrade miljöer. Jag var regelrätt förstummad, faktiskt. Nu tycker jag jättemycket om biblioteket. Jag ser fram emot att sitta där och svettas i min kofta fler gånger.

Hemtentan i övrigt denna gång verkar vara konstruerad efter Dawinistiska mått, dvs. "Survival of the fittest". Det är nämligen inte bara att svara på frågorna, man måste avkoda dem först också. Det känns som att vår kursansvarige verkligen lagt manken till för att få sitt ämne att framstå som mer komplicerat än det redan är. Jag förväntar mig lite halvt som halvt att ett hemligt medelande ska spelas upp när jag lyckats luska ut hur frågorna hänger ihop med vår kurslitteratur. Det skulle vara en flimmrande lite videosnutt i pop-up star-wars stuk, med Kursansvarige som sitter och klappar en vit persier och med skrapig, förinspelad röst säger "Gratulerar, student av kommunikation, du har lyckats avkoda mina onödigt krångligt formulerade frågor, nu återstår bara en sista utmaning, att svara på dem. Lycka till. Det här medelandet kommer att förstöras inom tio sekunder".

Nej nu är det nock med dette. Ska jobba lite mer innan jag lägger mig eftersom det är fullt upp imorgon!

Inga kommentarer: