lördag 29 december 2007

Annorlunda är en lärosak

Någon gång, när vi var barn och hade ryggsäckar av gummi med disneymotiv, fick vi reda på att det var hemskt fult att säga "Åk tillbaka till där du kom ifrån!". Ivriga att lära oss all världens fula uttryck användes detta ofta - speciellt mot oss "åkerbarn" som inte kom från den lilla bondebyggden i vilken skolan låg, utan från en ännu mindre bondeby i en dalgång knappa milen därifrån.
"Åk tillbaka dit du kom ifrån!" avslutades gräl ofta med "åk tillbaka till pissåkern!" (detta var en anmärkning på att man på våren gödslar åkergjorden med gripiss).
En gång hamnade jag och en till kille som var granne till mig (läs, bodde enbart en och en halv kilometer från mitt hus. Är man i samma dal är man grannar) i gräl med en yngre kille, Micha. Han var kort, hade lockigt hår och var allmänt en ettrig liten unge, som ofta retade oss pissåkerbarn. Denna gång blev grälet så högljutt att halva klassen samlades runt oss för att lyssa.
"Åk hem till pissåkern!" skrek Micha när han hävdade att avsluta grälet.
"Åk tillbaka där du kom ifrån!" skrek jag tillbaka.
Kalabalik upptod. Inte bland oss barn, grälet var ju avslutat, den slutgiltiga förolämpningen utdelad. Istället var det rastvakterna, våra fröknar, som blev helt till sig. Jag och min kamrat fick utstå förfärade utrop, att så fick man inte säga till Micha, det var det värsta de hade hört! Hot om att ringa föräldrar, framtvingade ursäkter till Micha, som var lika förvånad som resten av barnen och kvarsittning på resten av dagens raster.
På så vis lärde vi barn på den lilla byskolan oss att Micha var annorlunda. Han var ju ryss. Inte fan hade vi tänkt på det innan.

(Pga att folk är lite inkababla att läsa mellan raderna (jag skyller på MVT) måste jag sabba de kitchiga slutet genom att peta in en FÖRKLARING, som jag tyckte lös ganska starkt genom hela texten. Barn vet inte om att andra barn är annorlunda förän vuxna påpekar det för dem. Micha var bara en unge som resten av oss fram tills dess att lärarna sa att han var annorlunda. Barn suger upp de vuxnas värderingar, så vuxna måste anstränga sig för att behandla alla barn lika, oavsett om DE anser att vissa av dem är annorlunda, kanske för att de växer upp med enbart en pappa, är utlandsfödda eller har lesbiska mammor. Barn ser inte dessa saker innan de påpekas för dem, något jag alltså med en liten anekdot försökte illustrera. Tydligt nog nu? Anekdot är föresten en liten historia som kommer ur det egna livet. Allt tydligt och klart? Bra!)

4 kommentarer:

Anonym sa...

rasism

Anonym sa...

Jag tror herr/fru Anonym missar poängen.

Anonym sa...

Jag tycker i alla fall det var ett bra inlägg! Synd att fokus lite försvan från det!

Clownmat sa...

Thank you kimmy!