söndag 23 december 2007

Stulen gran glittrar mest och annat julpyssel

Årets julkänsla infann sig armbågandes med resten av Söderhamns befolkning inne på nybyggda Systembolaget i förrgår. Trotts det glömde jag att köpa julöl. Attans!
Gick sedan för att möta Pojje, som gömt sig inne på hemköp eftersom jag utförde olaga handel åt honom, vid den enorma julgranen som varje år ställs upp i centrum, men vars ljus aldrig räcker med än till halva granen. Av tradition tycks inte kommunen vilja investera i antingen mer ljus eller mindre gran. Men ja, allt är som det alltid har varit i Hemstaden, platsen som tiden glömde. Men så antar jag att det känns för alla som kommer hem, oavsett om det är till Uppsala eller Åmål.
Eller tja inte allt är sig likt. Vi har en ny rondell.

På kvällen satt vi (nästan) alla hemvändare och kvarvarande i källaren till ett nyinköpt hus och tvingade i oss glögg som inte alls smakade glögg utan mest uppvärmd ren sprit. Men det var ändå mysigt. Vi åt pizza och pepparkakor, drog ordvittsar och bytte julklapppar.

Igår var det traditionellt julmys på familjevis. Mor, jag och Danne bakade pepparkakor, pappa fick rycka ut på jourtjänst. Vi drack glögg som mamma spetsade med rom och smetade mjöl och vatten i håret på varandra så att det blev deg som inte gick att få ur. Danne och jag gjorde pepparkakor med TV-spelmotiv. Mamma gjorde grisar. På kvällen klädde Danne och jag granen till tonerna av Lars Vegas Trio. Danne har skrytit på förläggningen att vår pappa inte är en sån fjollig farsa som går och KÖPER en gran, utan han stegar minsan ut i skogen, trotsandes vargbestånd och kyla och stjäl en gran av våra grannar som äger marken. Det är så det ska göras. Stulen gran glittrar mest!

När pappa kom hem och skinkan var galserad och inne i ungnen lagade vi gyros och tzatsiki. Resten av kvällen satt vi och trängdes i vardagsrumssoffan, som är sagd ska kunna rymma åtta men som ändå inte kan hålla oss fyra utan att personskador uppstår, och såg film fram till ett på natten.

Idag ska det städas och av nån anledning har mamma fått för sig att vi ska gå i kyrkan. Danne sover än.

God Jul på er om jag inte skriver mer innan dess, vilket jag förmodligen inte gör!

2 kommentarer:

Kalle Brage sa...

Någon med koll på läget förklarade en gång för mig att man bara hänger övre delen av stora granar med ljus för att undvika marodörer.
Problemet återfinns i båda mina hemkommuner, nämligen, och åtminstone i den större av dem borde man ju ha råd att hänga granen ordentligt.

Clownmat sa...

Attans! Och här trodde jag det var ett monument över kommunens snålhet.