tisdag 19 februari 2008

Det lilla avundsjuka feministmonstret har klöst sig ut

Idag är det en riktigt arg dag. En sådan där jag vill ändra om bloggens färger till svart och skrikrosa, för att visa hur pissed jag är på all jäkla dubbelmoral och idoti som förmörkar min annars glittriga vardag. Jag har nämligen spenderat lite tid på att uppdatera mig i det feministiska debatterna, samt queer-debatter. Uppenbarligen hade jag förträngt att anledningen att jag slutade med detta från början var för att all dårskap gör mig så grymt förbannad att jag sitter och skriver onödigt agressiva blogginlägg istället för att plugga tenta.

För det första har CuntStunts, möjligt en av sveriges bästa bloggar, lagt ned. Och ja det är en feministisk blogg, med ordet "cunt" i titeln för att skrämma iväg potentiella manliga läsare. Och ja den är rosa, som också är ett trick för att skrämma iväg vuxna karlar, eftersom rosa är en naturligt tjejfärg som män per automatik finner frånstötande. Det häpnadsveckande med just denna extremt välskrivna och medvedvetna blogg skrivs av en 18-åring. Men nu lägger hon alltså ned. Hon orkar inte med alla, som hon uttrycker det, "förbannade puckon" som dagligen trakasserar henne eftersom hon har MAGE att säga att samhället inte är jämställt, att män har fördelar framför kvinnor och hetronormen fortfarande styr med järnhand. Och jga menar inte att detta är personer med motsatt åsik som skriver till henne i försök att starta debatt, nej, dessa möter hon lätt med förträfflig retorik och känsla för materialet. Det är helt enkelt hånfulla kommentarer, stöpta i 50-talisternas världsbild. Det blev för mycket för en grymt begåvad 18åring. Så krossas åsiktsmotståndare. Så får vi ett likriktat samhälle där endast de mest extrema får komma till tals i aftonbladets nätupplaga. Tjoho!\o/

För det andra har RFSL fått skit i diverse (skrivna) medier eftersom de lanserat en handfull instruktionsböcker för ickenormativt sex. Detta har gjorts eftersom de anser att undervisningen i skolan fokuserar för mycket på hetronormativt sex (vilket översatt betyder; penetreringssex mellan hetrosexuella monogama par). Böckerna är gratis och åtminstone några av dem kan hämtas från RFSLs hemsida. Bland annat finns "Brudsex", som fokuserar på, ja, gissa vad, sex mellan tjejer. Jag har läst den och det var för mig en smärre revolution, en verklig "WOAH" upplevelse fylld med sådant som jag aldrig tänkt på vad det gäller mitt eget kön(sorgan) och hur jag utnyttar det. Vidare finns liknande litteratur för killar, transsexuella och en del annat. Det är just det andra media valt att lägga fokus på. Fisting. Jupps. En instruktionsbok för fisting. Oppositionen tycker inte att det går att samtälla med att lära sig trä på en kondom på en banan. Nej, möjligen inte.
Men seriöst.
Om det är NÅT det behövs instruktionsböcker för är det väl fisting? Det verkar ju livsfarligt om man gör det fel!
Men nej, RFSL har gått föör långt. RFSL borde hålla sig till att göra vettiga saker. Som att skriva motioner och inte adoptera barn.

Och sedan kom P. Ström, vars hela namn jag inte tänker skriva ut för han har fått nog med medieexponering för sina fabrikationer. Om det hölls någon form av HellYlleKarl-parad borde Ström bäras ned för gatan i krona och mantel, som konung över de förlorade männen. Bland annat säger han att vi idag har ett kvinnovälde och ett mansförtryck. Som exempel ger han bland annat;
*Män har sämre kontakt med sina barn eftersom de luras in i den klassiska mansjobben och får arbeta för att försörja familjen medan barnen är små, den tid då relationerna etableras.
Vilket parti var det nu som gick till val på att lagstifta om rätten till halva föräldraledigheten var? De som sa att det skulle underlätta för kvinnan att komma ut på arbetsmarknaden och skulle ge fäder bättre kontakt med sina barn? Ja just ja. Det var ju Feministiskt initiativ!
Fatum är att Ström tar upp otaliga exempel där han skyller mansförtrycket och kvinnors företräde i sociala roller på just den sociala könsmaktsstruktur som feminister i alla tider arbetat för att bryta ned.
*Män dör i större utsträckning än kvinnor i krig och vid titanic-olyckan (Ja, han tar på fullt allvar upp Titanic) eftersom det heter "kvinnor och barn först", ett tankesätt som myntats av att kvinnor är svagare varelser som är sköra och bör skyddas av den store strake mannen som minsan ska tåla att drunkna lite. YTTERLIGARE en gammal fin könsmyt som GISSA VILKA förösker få upphävd (feminister och queerfeminister alike!). Mään dör i stöörre utsträckning i krig. Yes, för att nån fick för sig att män är lämpade för krig och införde värnplikt. Olika feministiska rörelser kämpade länge för rätten att försvara sitt land.
*Män har kortare livsländ än kvinnor.
Jag vet inte riktigt hur han beskyller feminister för detta. Jag tror inte att det är Gudrun Schyman som går runt och har ihjäl alla åldrande män i alla fall. Men han säger att om detta skulle drabba kvinnor så skulle det minsan inte vara tyst om det. Då skulle det skrikas om orättvisa och läsningar skulle tvingas fram. Jag är inte helt 100 på detta, men jag skulle vilja påstå att majoriteten av sveriges (och världens) främsta läkare är män. Förmodligen lagom medelålders. Menar ni att dessa antingen A) skrämts till ineffektivitet av en bunt feminister som sakta men säkert vill utrota män genom att låta dem dö tidigare eller B)helt enkelt jobbar på det? Eller har ingen TÄNKT på detta innan Ström? Har han mailat Akademiska sjukhuset?
Dessutom känns det väldigt själviskt av Ström att påstå att mäns tidiga död enbart påverkar dem. När en man dör påverkas kvinnor, mödrar, systrar, hustrur, döttrar, så väl som sönder, fäder och vänner.

Arg har jag varit i alla fall. Nu känns det bättre.

Nej just ja.

Det finns en till sak. En disskussion om representativa modeller i reklam för att folk inte ska behöva tro att man ska se ut som dem och för att stoppa den här vågen av ätstörningar och självmord(sförsök) hos ungdommar. Tycker man det är en bra idé, är man bara avundsjuk. På modellerna alltså. Det används som ett helt seriöst argument i allvarliga debatter på stora svenska dagstidningar som faktiskt inte är aftonbladet/expressen. "Du är bara avundsjuk" säger de.
Vad fan svarar man?
Klart som fan jag är! Fan, vad skulle jag inte ge för att vara supersmal med fina bröst och blankt hår.
Men fatta.
Det är just det som är problemet.
Jag missunnar inte de snygga modellerna att vara snygga. Jag är förbannad för att industrin missunnar mig att känna att jag är snygg som jag är.

Nu så. Nu antar jag att jag kan räkna med en hel drös kommentarer om hur feminism är sååå -06 och att queerteori är ute. Men jag tänker skita blankt i er. Finns till och med risk att jag raderar era kommentarer. För att jag är så avundsjuk på er klarsynta briljans, förmodligen.

God natt. Medalj till den som läste allt.

1 kommentar:

Anonym sa...

Medalj till mig <3 till dig! Jätte bra du sa allt jag ville säga om jag orkat. Sista biten var bäst du borde publicera den som eget inlägg så att fler läser det.