torsdag 26 mars 2009

Mars månad

Jag tänkte jag skulle försöka börja med en "månadens"-lista. Vi får se hur det går. Eftersom den 25 är "ny månad" för alla studenter, precis som det är nytt år i februari för kineser, borde denna "månadens" dyka upp nu. Så - onward!
(Känner ni för det kan ni scrolla ned till Månadens låt och lyssna på den medan ni läser, den är lagom lång)

Månadens bok: "Jag, Robot" av Isaac Asimov
I like robots yes I do. Samt hela resonemanget kring dem och den etiska problematik som uppkommer. "Jag, robot" kändes som en väldigt bra ingång till Asimov, jag ska fortsätta med Stiftelsetriologin så småning om. Och nej, det finns ingenting som ens påminner om filmen i boken. Ingen nämner Converse.

Månadens film: "Watchmen" av Zack Snyder
Det var ett ganska självklart val. Jag menar, i en scen räknade jag till fyra penisar i en och samma bild. Och de var alla en schysst nyans av självlysnade BLÅ. Kan det bli bättre? Däremot så förstår jag att Alan Moore inte är helt nöjd med filmatiseringen (exempelvis känns det inte som att Ozymandias alls får nog med plats för att filmens twist ska ha den "WAH!"-faktor som kunde a varit möjlig). Men jag skulle kunna skriva spaltmeter om filmen, let's avoid it. You had me at blue penis.

Månadens spel:
"Lost Odyssey" av Hinouburu Sakaguchi till Xbox 360
Förutom att min kopia av spelet är så grymt jäkla dålig vilket gör skivan oläslig på de mest irriterande ställen är det faktiskt helt okey. Det är gammaldags, javisst. Spelet ignorerar all form av utveckling som skett inom JRPG-genren sedan slutet av nittiotalet och random encounters är tillbaka i full vigör. Kläddesignen är hemsk (exempelvis drottning Mings domminatrixläderstring matchad med en kinesisk kofta), Kalims hårslinga i ansiktet driver mig till vansinne och storyn förs nästan enbart framåt av 20 minuter långa mellansekvenser efter bosstrider, vilket inte uppskattas av en save-missbrukare som jag (mig?). Men ja, det är helt okey. Och mot bättre vetande är jag förtjust i Jansen som karaktär. Så ja. Okey då. 200 spänn var det väl värt, denna Final Fantasy 8-osande titel.

Månadens program: Criminal Minds (Kanal 5)
Så ja ni vet att jag älskar det. Och ni vet varför. Och ni inser att det enbart är månadens program för att detta är den första "månadens"-listan. Så let's leave it at that.

Månadens serie: X-men: the end
Jag har inte hunnit läsa så mycket av denna nya remake av X-men universumet, som tycks utspela sig... ja.... efter referenser till orginalserien, men även med referenser från Ultimate X-men. Om Gambit dör IGEN tänker jag sura (hur många universum kan ha DÖ i?!)! !

Månadens Public Service: Kodjo från Morgonpasset i P3s imitationer av King Julien
Så öh. Ja. The title says it all.


Månadens nyhet: Catwalk-robotar
Japaner är CRAZY, det vet vi ju. Eftersom jag älskar robotar ignorerar jag alla bonusskandaler och slår ett slag för den lilla kvinnliga roboten som inledde modemässan i Tokyo och som har en framtid som gympainstruktör. Förlorade arbetstillfällen eller AWSOMENESS?

Månadens inköp: "Cynisk Romantiker" av Åsa Grennvall
Ytterligare en biografi i serieromanform från Åsa Grenvall, dock den första som jag har i min ägo. Köpt på bokrea och sträckläst som bara den. Har fått hedersplaten i min seriealbumshylla mellan "Jan Stenmark: Storpack" och "Sandman: The Preludes and Nocturnes".
Bubblare: Mitt flätade skärp från myrornas som kostde 30 spänn och är awsome.

Månadens webcomic: Sofia Olsson
Okey, så det är inte en exklusiv webcomic, men hennes hemsida är sjukt grym! Men det är ingen blogg så den kunde inte hamna i den kategorin. http://sofiaolsson.se

Månadens blogg: Kalle Brages okey ekblogg
Ja jag vet att jag puschar jättemycket för Kalle och lite är han med på den här listan eftersom det är första gången, precis som Criminal Minds, men han har också haft en väldigt bra månad bloggmässigt. Romantiserande skildringar av ett avbefolkat Arlanda blandat med vardagsobserveringar kring lokaltrafik med mindre empati än migrationsverkat och avdankade fulla barnstjärnor ger ett fantastiskt utbud av texter under Mars månad. Det här är nog mitt favoritinlägg, jag tycker ni ska klicka på det!

Månadens låt: "Sad Story" - Plain White T's
"... don't feel bad for me. I've started out alone and in the end that's where I'll be"
Även om texten i sig kan tyckas en aning emo har det varit min "glad och självsäker på egenhand"-låt hela månaden.




1 kommentar:

Kalle Brage sa...

Du skämmer bort mig med beröm!