måndag 6 april 2009

Är det nån som har lite såndär medicin för stress-magont? Jag har inte råd, jag måste spara till hyran.

Attans. Jag glömde att svenska institutioner och företag är onda upp över öronen. Tre månaders uppsägningstid tolkar jag som tre månader från och med när jag säger upp lägenheten. Men icke! Tre månader betyder tre månader från och med slutet på månaden du säger upp lägenheten, dvs om man säger upp den i april blir det inte utflytt i Juni, utan i slutet av Juli. Kanske är detta en självklarhet i stil med "dubbelrum" (youtube kidz om ni inte fattar referensen) som jag helt missat men det känns fortfarande surt som fan. Det betyder 3400 kr till för Kopparstaden men att alla mina planer komplett omkullkastas för mig eftersom jag inte har råd med den utgiften. Dubbelhyra i två månader plus deposition är inte att tänka på, det blir 19 000 kr på två månader som enbart går till hyror. Jag kommer behöva ta microlån med fetingränta. Jag antar att det inte är någon mening att gå ned till huvudkontoret och vädja till deras goda vilja heller, men jag får väl försöka. 

Ett kryphål är att om man ska börja plugga på annan ort, då har man bara en månads uppsägning. Så jag har sökt sex sommarkurser på sex olika högskolor så långt bort från Falun jag kunde komma på Sverigekartan, men när sjutton kommer de beskeden? Och ska man våga chansa? Annars kan jag bli sittande med hyra in i Augusti (japp, man blir av med hyresfria månaderna när man säger upp lägenheten). Förbannade skit också. 

När jag googlade runt igår visade det sig att man som student kan vara med i A-kassan. Inte SAFs (eller vad de nu heter, "Svenska akademiker förbundet" tror jag) för den har tagits bort, utan den faktiska A-kassan. Och det får jag reda på NU?! Eftersom jag varit ny student två gånger, fadder en och representant från spexet en gång så har jag varit på FYRA invigningar med tillhörande föreläsningar om att plugga på högskola och jag kan inte minnas att jag någonsin hört om att man kan vara med i A-kassan! Känner jag mig lurad? You bet'ya! Dags att ändra scoreboarden "Malin Vs. Institutionssverige" och bryta nollan. 

Åh just ja. Min astma har förmodligen blivit värre pga. stress kom läkaren (Dr. McMurphey) fram till, eftersom det lät som att jag hade mycket för mig. Jag tycker det är HUMOR. 

Inga kommentarer: