torsdag 9 april 2009

Mysbyxporren och stilettvardagen (helt enkelt för att jag ville ha en bra och häftig rubrik som är lite sådär what the f* nu då?)

Jag gillar Lisa Magnusson ibland. Inte idag. Eller tja, idag när jag läste den här krönikan. Varför måste folk hela tiden missa skillnaden mellan sexig och sexualiserad? Varför skulle Tuva vilja se "liggbar" ut i en situation som inte på något vis har med sex att göra? Och sedan ger sig Lisa i ganska hårda ordalag på feminister som "förnekar kvinnlig sexualitet". What?! Jag vet personligen ingen feminist idag som gör detta. Det som de flesta däremot sätter sig emot är att kvinnor sexualiseras i tid och otid, att de alltid förväntas vara bara ett (alltid manligt) leende ifrån att böja sig fram över första bästa möbel med spetstrosorna nere vid anklarna.  

Att anse att tjejer och kvinnor inte alltid behöver vara nyrakade och lukta hallon, alltid redo för en ritt Texas-style oavsett om de väntar på bussen, handlar på ICA eller sitter i skolan tycker jag inte man kan jämföra med att förneka kvinnlig sexualitet och "spä på uppfattningen om att vaginan är en liten gottepåse som man ska spara på". Känner man på måndag att ja fan, idag känner jag för brasiliansk vaxning och lösögonfransar är det helt okey, precis som det borde vara helt okey att på tisdagen känna för trasiga mysbyxor och flottigt hår. Och sexig får man vara när som helst, mysbyxor eller ej, på sina egna villkor (plus att vad som är sexigt är högst individuellt, även om media försöker ta död på den uppfattningen) och sex kan man få ha när som helst, om man känner för det. 

Det absolut viktigaste för varje kvinna, en poäng som jag tycker Lisa missar, är att hon känner sig bekväm i sig själv, oavsett hur hon ser ut och vill klä sig (det gäller män också för den delen). Och det är egentligen det jag vill fightas för. För som det är nu pumpas man full av bilder om ett ideal, ett sätt att vara, som om bara man uppnår det blir man lycklig. Det finns idag ett sätt att vara sexig, ett sätt att vara snygg och ett sätt att pluta med munnen och bli "liggbar". Och egentligen vet vi ju alla att det inte är sant. Alla utom Lisa Magnusson, då. 

EDIT: Man ska klicka runt i bloggosfären INNAN man uttalar sig, så att man kan se vilka som redan sagt samma sak man själv tänkte säga fast bättre. Tycker ni min retorik är bristfällig kan ni låta er övertygas av Tanja Shusinina (som också finns i vänsterspalten), Elin Grelsson eller Niklas Helgren
 
(Detta är egentligen ett av de inlägg jag skrev igår men som inte publicerades. Därav är jag lite sent ute)

Inga kommentarer: