fredag 24 juli 2009

Fler P3-observeringar

En annan rolig grej med P3s nyheter (som ju, som sagt är lite mer down with it (allt) än övriga nyhetsredaktionerpå SR, för de av er som inte läst föregående inlägg) är att de blir coolare ju senare det blir på dagen. Klockan 06.00, som är första gången när jag hör deras egna nyhetssändning (innan dess är det P4 även på P3 kan jag förklara för de som inte brukar lyssna på statlig radio innan 06.00) låter det som en normal nyhetssändning. Ta bara huvudnyheten, om rabbinerna och borgmästarna i New Jeresey som levt i år av korruption och bland annat illegalt sålt mänskliga organ för stora summor. I de första sändningarna har inslaget rubiken just "Stor korrumptionshärva skakar amerika" eller något dylikt. Men efter klockan nio ändras det till "'Sopranos' i verkligheten skakar amerika". Själva nyhetsinslaget börjar också påpeka att i "bästa film-anda skedde de hemliga mösterna på caféer, i fläktrum och på parkeringsplatser" (vad som nu är så glamouröst med det är en annan diskussion). Wtf lixom? Så okey, vid niotiden infogas referenser till en populärkulturell företeelser som råkar ha sin hemvist på SVT i sverige (eller hade? Jag har faktiskt aldrig sett Sopranos). Hade jag varit utbildad mediekritiker så hade jag ansett detta vara suspekt cross-marketing, men nu är jag städerska så to hell with it.

Jag undrar hur nyheterna börjar låta senare på dagen? "Sopranos" är ju ändå en ganska avancerad referens. Jag är oftast klar vid 11 och hör inget efter det. Börjar det vid tolv låta som att *insert namn på känd svensk rappare som pratar mycket ghettoslang här för jag kom inte på någon* läser dem, för att ya know, tilltala kidzen? Jag har inget emot det egentligen. Men det är synd om morgonuppläsaren, för han låter verkligen som att han inte vill läsa det urhäftiga telegrammet från TT, han är ju old-scholl damnit!

Aja, nu har jag städat klart för den här veckan, nu är det bara fyra timmar i en telefonväxel kvar sedan är det helg!

Inga kommentarer: