tisdag 31 juli 2007

Wtf Glenn Hysén och en jäval massa mer

Vägra erkänna att du möjligen kan ha gjort något fel. Åtminstone om det stämmer att du refererade till din angripare som "bögjävel". Men jag vet inte om det är sant. Ditt försvarstal i Aftonbladet idag lyser dock av luckor.

Jag är jävligt förbannad över begreppet "nödvärn". Jag vet inte om det kan vara i onödan. I det här sammanhanget ska Glenn alltså ha idkat nödvärn när han med knytnäven drog till den kille som på en pissoar ska ha tafsat på honom. Jag har för mig att bara för några år sedan blev två killar friade från en misshandel av en bög eftersom dommaren dömde det som nödvärn eftersom bögen stött på en av killarna och varit närgången. Med skärpt lagstiftning vet jag inte om en dom skulle utfalla på liknande vis idag. Men ändå. Att klassa det sm något farligt om en homosexuell blir för närgången, det känns lite over the top för att säga det minsta. Jag menar, jag var ut på krogen i förrförra fredagen och blev två gånger tagen på brösten av fulla karlar. Ok för att om jag dragit till dem så att det svimmat skulle det säkert klassas som självförsvar, men säg att nån av dem varit svart. Säg om jag hade skrikigt "negerjävel"¨åt honom? Säg sedan att han egentligen inte tafsat, han hade bara sagt att jag var snygg, kanske klappat mig på ryggen. Om jag då kallat honom "negerjävel"? Om jag då slagit till honom? Hade det fortfarande varit självförsvar? Kan jag vara helt säker på att jag inte skulle ha reagerat annorlunda om det varit en svensk kille?

Homofobi är en känslig fråga att tala om för på något vänster tycks det fortfarande vara legetimt för en man att försvara sin "manlighet" om den skulle hotas av något utanför hetronormen. Och av nån anledning måste den alltid försvarars med våld. Och inte heller milt våld. Glenn knuffade inte omkull snubben och skrek vad fan gör du? Han drog till honom. Rejält. på "ren instinkt". Är det så jävla bra egentligen?

Kan man inte bara konstatera att det finns jävligt dräggiga karlar som alltid ska tafsa på fyllan, oavsett sexuell läggning? Gemenskap, peeps!

Säkerligen finns det likadana dräggiga kvinnor på båda sidorna av hetronormen, men jag har hittills aldrig hört talas om att en tjej spöat en flata som taffsat på henne. Varför? För att vi inte pissar på en rad tillsammans? Eller kan det, gud förbjude, finnas en djupare anledning, möjligtvis grundad i uppfostran och samhällssyn?

1 kommentar:

Anonym sa...

Word! Artikeln var hur spånig som helst, jag fattar inte hur de tänkte!

<3 Kim