måndag 28 juli 2008

Appropå det här med björnar

I några veckors tid har jag envist hävdad att "Alla vi barn i Bullerbyn" är en olämplig serie att visa för barn. Den är alldeles för idyllisk och sommarlantligt kläm-käck. När man går ut i den egna sommarvärmen efter att ha sett en bit av kultserien kan man ju inte annat än bli tokbeviken. Verkligheten är helt enkelt inte lika snyggt filmad. Om jag som en vuxen (nåja...) person känner så här, hur emo ska inte alla kidz bli när inte deras sommarlov blir småortsromantiskt? Nej, enbart Biker-Mice from Mars till ungarna (<- helt sjukt skum knarkserie btw)

Jo det jag ville komma till är att sången "Mors lilla olle" även den borde bannlysas från barns och icke-wikipedia användande föräldrars närhet. Jag har alltid gillar björnar. De är stora, mysiga saker som luffsar runt i skogen och som dessutom är mer eller mindre utrotningshotade. Jag har dessutom växt upp i relativt björn och varg täta skogar, men det har aldrig hindrat mig från att knalla runt i markerna och leka med kottar.
Härom året kom dock slaget. Mamma och jag sjöng "Mors lilla olle" medan vi var ute och plockade blåbär, och insåg exakt samtidigt att; "MEN! Inte kan väl björnar leva på BLÅBÄR? OMFG!!! BJÖRNAR ÄTER KÖTT! SPRIIING!"
Det var möjligen inte riktigt så dramatiskt men utgången var det samma. Bjrnar är ju inte alls snälla bär-ätare som leder vilsna barn hem, de är skitstora djur med vassa klor och tänder!

Okey, jag tycker fortfarande inte att man ska skjuta björnstammen i småsmulor, de är fina djur och jag har faktiskt aldrig sett nån härute, även om vi haft spår av dem. MEN, nu när jag är ute i skogen och knallar kan jag inte hjälpa att jag tänker på hur lymlarns OBEHAGLIGT det skulle vara att bli dödad av en björn. Det är som när jag simmar i mörka sjöar och sedan tänker på hur jäkla jobbigt det skulle vara om en stor monsterål kom och dränkte mig. Chansen för att det skulle hända är ungefär likvärdig med att jag skulle bli attackerad av en björn.

Men inte hjälper det min paranoia inte!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Haha! Jag är sådär lagom paranoid när jag orienterar också.. Kul att komma mellan en hona och hennes kids, icke! Men björnar äter mest bär, mest. Så sjung högt när du är i skogen så skrämmer du nog bort dem =) Eller ta med ett av dina svärd

Anonym sa...

Hihi du får väll komma hem till mig och leka barnen i bullerbyn... jag lovar att det funkar:) Roligt ibland... segt ibland.. aprå¨på det så ÄR det nära nu!!! Njut de sista veckorna av sommaren!"