torsdag 22 januari 2009

Ett sanslös tråkigt inlägg. Eller kanske jätteroligt. Vem är jag att bedömma?

Idag har jag jagat land och falustad runt efter en anteckningsbok. Men inte vilken anteckningsbok som helst utan en som möter min enorma standard. Det var egentligen en himla tur att Susann aldrig masade sig ned till stan för då hade hon förmodligen blivit vansinnig.
Så, här följer en redogörelse för de krav en anteckningsbok alá Malin måste uppfylla (läsare med något vettigare att spendera sin tid på ombedes med ens att surfa vidare till en viktigare del av das Intranätz. Läsare utan viktigare saker för sig... allvarligt, hur tråkigt kan ni ha?!).

Kriterier för Da Anteckningsbok (i fetstil, för att verkligen lägga tynd på hur viktigt det är att väga in följande faktorer vid ett eventuellt köp)


  • För det första är det viktigt att köpa en anteckningsbok av rätt tjocklek och vikt. Om boken är för tung kommer det vara en börda att bära runt på den, men om den är för lätt slutar det ofta med att den inte kan hittas i en enorm väska när en brilljant idé infinner sig och dedt slutar med att man istället antecknar den på någon form av lösblad eller ett större block. Detta renderar köpet av ett anteckningsblock meningslöst. Tjockleken är viktig eftersom det ofta avgör papperskvaliten i själva boken (detta behövs enbart tas med i beräkningen om boken är inplastad och inte kan bläddras i). Om det är en lätt tjock bok betyder detta ofta att papperskvaliten i boken blir lidande. Den är tun och bläck kommer förmodligen att blöta igenom sidorna. Är boken istället tunn men tung är det förmodligen grova papper, som ofta är svåra att bläddra i och som pga. att de är styva kan gå sönder om boken ex. öppnas i väskan.

  • Sedan har vi detta med böjlighet. Antingen väljer man Moleskin-liknande (som förresten är min absoluta favoritform av anteckningsböcker. Yes that's right, jag kan märken!) böcker som har en ganska mjuk rygg med böjliga pärmar, vilka är slittåliga just pga. sin fexibilitet och därför fungerar utmärkt om man ska ha boken i ett fack eller ficka, eller så väljer man hårdpärmar. Hårdpärmar kan inte böjas och passar därför inte jättebra i fickor, men de är också stryktåliga som bara den om de ska ligga tillsammans med en massa andra saker i botten av en väska. Men hårdpärmar finns det en annan sak man måste tänka på, nämligen;

  • bindningen. Om det är en för tjock och hård bok kan det hända att sidor efter ett tag när ryggen på boken brutits (vilket oftast händer) lossnar eftersom bindningen lossnar. Så kan man absolut inte ha det. Detta kan även hända andra former av mjuka anteckningsböcker som inte håller samma kvalite som en Moleskin och som ofta har ganska dåligt limmade bindningar. För den moderna prenantiösen som anse sig ha ett behov av en anteckningsbok är egentligen spiralbindning att föredra, för att det, om spiralen är vid nog, kommer att hålla ihop boken perfekt. Är spiralen för liten kan det hända att sidorna efter använing blir för tjocka för att det ska gå att bläddra i boken. Jag personligen är inte så förtjust i spiralbindning för böcker som jag planerar att använda för att anteckna krönikeridéer och liknande i, jag tycker de lämpar sig mer för skolarbete.

  • Sedan har vi naturligtvis kvalitén på papperet, som tagits upp innan. Men även arkets utseende är viktigt. Jag personligen vill ha blanka blad, helst inte i den där behandlat vita färgen. Detta för att jag ska kunna skriva, eller rita, hur jag vill på pappret utan att behöva ta hänsyn till linjer (och företagets förutfattade meningar om hur stort jag borde skriva)

  • En anteckningsbok måste ha rätt arkmått. Stort nog för att kunna få plats med något tänkvärt, men inte så stort att man får prestationsångest när ens djupa tankar bara tar upp en tredjedels sida. Personligen tycker jag att 15X10 cm är en utmärkt storlek, men detta är i slutändan en smaksak.

  • Bokens utsida är viktig. Här blir det naturligtvis också en smaksak i val av motiv kontra att inte ha något motiv alls. Personligen förderar jag anonyma pärmar i neutrala färger på mjuka anteckningsblock. När det gäller hårdpärmar kan det variera. Men väljer man ett motiv måste det vara ett som är inspirerande, men inte så avancerat att man känner sig dum när man klottrar ned sina menlösa tankar i en sådan fin bok. Detta varierar också naturligtvis beroende på hur viktiga man anser att ens tankar är. På min anteckningsboks är det exempelvis en siluett av ett träd. Sympoliskt, men sparsmakat (Tvärt emot min personlighet egentligen) och alldeles lagomt pretto.

  • Det är viktigt att boken har någon form av annordning som hindrar den från att öppnas i väskan. Personligen föredrar jag ett elastiskt band som dras kring boken, men det finns andra former av annordningar. Om boken öppnas i väskan kan det leda till att pappret blir förstört.

  • Jag är snål och anser att en anteckningsbok aldrig får kosta över 85 kr
Efter allt detta slit med att läsa listan tycker jag att vi skapar ett klimax i att visa mina två anteckningsböcker. Den större är en mjukpärm och en gryt bra Moleskin-imitation med linjerade blad som jag har vid sängen och den gröna är alltså den nyinköpta, eller som kidzen säger, what all the fuzz is about.

Vi kan ju, för skojs skull, jämföra denna lista med min lista över kriterier för att köpa en ny mobiltelefon.

Malins kriterier för att köpa mobiltelefon
  • Ska vara rosa och/eller grön

  • Ska ha plats för många, många, många mobilsmycken


Om någon läste hela vägen hit; Bra jobbat!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det märks att du är krönikör :) Kunde inte sluta läsa ju!

Clownmat sa...

Kanske kan jag använda den här texten till min söndagskrönika! :D Eventuellt har du liksom jag anteckningsboksfetish!