tisdag 10 mars 2009

Lagen om Macens jävlighet

Hur mycket vän jag än är med min lilla Macbook kan jag inte undgå att hysa konspiratoriska misstankar om att den har utrustats med funktioner som enbart finns där för att straffa användare som tidigare ägt PC och ge dem en läxa för att de inte köpte Mac med en gång.  

@ är ett fantastiskt exempel. 

Har man haft PC i en evinnerliga tider har man lärt sig att @ mer eller mindre stavas Alt Gr+2. Men trycker man den här kombinationen i Mac (vilket man gör per automatik, lika som att man alltid spolar en toalett även om det är strömavbrott för rörelsen är så inövad) kommer man till Apples startsida. Sammanträffande? I think not! Bara i skrivandet av det här stycket har jag lyckats kortkommandokasta mig ut från blogger två gånger! 
 (Notering: I undersökningssyfte vore det intressant att veta vad som händer om man trycker Alt+2 i PC, som är @ i Mac) 

Förutom det här har jag hittat ett annat exempel, nämligen att godkänna objekttransformeringar i Photoshop. I Mac har alternativen "Använd" och "Använd inte" bytt plats mot hur de sitter i PC, vilket gör att mina omsorgsfullt warpade och roterade bilder rätas ut i utgångsläge om och om igen (för jag GLÖMMER hela tiden att läsa knapparna och inte bara trycka! Jag har inget korttidsminne!) 

Nej, nu är det lunch! Och jag fick ett sms! Spännande!     


1 kommentar:

Anonym sa...

Nyfiken som jag är var jag ju tvungen att testa Alt+2 på min pc, men det hände ingenting. Är lite besviken faktiskt :(