torsdag 16 april 2009

En kniv mot strupen på vår nyfunna webbaserade demokrati

Och helt plötsligt fick vi viktigare saker att ägna oss åt. Nämligen nedrustningen av vår nyfunna teknologiska demokrati. Jag blir så mörkrädd att jag skulle skaka av skräck i ett solarium! Inget kan bli ljust nog för att skrämma bort de läskiga skuggorna i hörnen som nu inte längre bär skepnaderna av alla mina barndomsrädslor, utan nu tagit formen av EU-gubbar med direktiv i händerna. 

Det pratades redan om Ipred 2.0. Men det som ligger uppe för omröstning är ingen enkel uppdatering med några nya features och bättre gränssnitt, nej. Det som ligger uppe på dagordningen är ett muterat jättemonster, en vidrig best med drypande mun och slemmiga tentakler som girigt sträcker sig efter vår frihet på webben. Ett oheligt kreatur skapat av en pervers union mellan politiker och nöjesindustri. Vad är det då det är monstret har som mål? Vill det, likt Godzilla, riva Tokyo i småsmulor? Nästan så, med det lilla undantaget att Japan inte är med i EU. 

Det som håller på att hända nu är att EU ihop med olika intresseorganisationer från nöjesindustrin vill ta bort den fria tillgången på internet (Läs artikeln här). Alltså, inget kommer att vara gratis mer. Inte ens gratissidor. Vill du läsa min blogg får du betala för att klicka dig in på den här sidan, lika som du får betala för att klicka dig in på facebook, bilddagboken, CNN, palestinagruppen, Jens Assurs galleri, wikipedia, Gaia online, helgon.net, uppsatsdatabasen, högskoleverket, skattemyndigheten, SJs hemsida, Sofies mode, youtube, alla sveriges olika bibliotekstjänster, MSN, tradera, google,  flashback forum, alla former av politiska intresseorganisationer, hotmail etc. Likt tv-kanaler ska du alltså få abonnera på vilka internetsidor du har rätt att besöka. Hur det ska fungera rent tekniskt, eftersom internet likt universum är smått oändligt, kan jag inte förstå men effekten ska alltså vara att stänga ned den fria tillgången på internet (tänk Kina, ungefär).  

EU snubbarnas motivering: Internet är inte en mänsklig rättighet. Det går inte att jämställa med mat eller tak över huvudet. 

Hur kan man ta betalt för något ingen tar betalt för att GÖRA?! Jag får banne mig inget betalt för att skriva det här och jag kräver inte av någon att de ska betala för att se det! Så jävla bra är det inte! Samtidigt får ju skaparna av blogspot sin beskärda del genom annonsintäkter. Internet har inte skapats av teleoperatörer, det har skapas av regeringar och användare för att skapa en fri tillgång till information och forum för allt från politik till nöje. Internet har gett annars utstötta människor en chans, gett artister skivkontrakt, fått författare utgivna men det har kanske främst, förutom ett sett att hitta porr billigt, blivit ett oersättligt verktyg i vår demokrati. Det är inte bara personlig integritet och möjligheten att kostnadsfritt slänga upp bilder på facebook som föreställer hur kompisen somnat under vardagsrumsbordet som hotas, det är vår demokrati de ska lagstifta bort! Allt i upphovsrättsdebattens namn! 

Läs artikeln och snälla nån säg att jag misstolkar, säg att jag läst fel, förstått fel eller blivit lurad av ett extremt sent aprilskämt. Påpeka att jag är dum i huvudet som gick på "den lätta". 

Men om jag inte har fel, länka själva! Skriv som fan! Skriv på varenda blogg! Försök hitta svaret på frågan; "vad fan gör vi nu?!" Det ska jag börja med, så fort detta är publicerat.   

Fler bloggar om detta:
Farmorgun (För NT)




3 kommentarer:

Anonym sa...

kampen david mot goliat! är syftet att avveckla internet för "obehöriga" för att förhindra att folket får för stor makt?!

Clownmat sa...

Jag förstår inte ens hur man kan tänka tanken att inskränka friheten på internet på det här viset! Det är helt absurt!!

Kim sa...

Känns som fuck this shit -i'm going home.

Synd bara att det e hemma det händer. Jävla galningar.