tisdag 28 april 2009

Ett inlägg om ingenting, så som det ska vara på tisdagar

Sedan i fredags har jag varit helt tom i huvudet och det tycks inte lätta upp. Jag kan inte komma på något att skriva. Det är molnigt. Piia är hemma och igår spelade nysharna kort en snabbis innan alla skulle hem till sig och sova och jag skulle lägga mig på knä i köket och skura golvet med en trasa för hand, som på den gamla goda tiden, innan moppskaften var uppfunna. Våra kortspel är förresten rätt intressanta. Varje gång spelar vi bluffstopp, på engelska. Hälften av deltagarna hatar spelet och vi frågade oss igår varför vi inte spelade något annat. Svaret är egentligen enkelt. Det tog oss en himla massa tid och bråk innan vi kom fram till att alla var okey med att spela bluffstopp en kväll för nästan fyra månader sedan. Genom att välja det spelet har vi gjort ett comittment att spela det för alltid och alltid tills den dag vi alla flyttar. För det är alldeles för jobbigt att gräla fram ett nytt kortspel. Vi grälar om det mesta i Nysch faktiskt, det är lite en del av gemenskapen. Åsas stackars pojkvän Oskar verkade bli helt förfärad första gången han skulle se film med oss, en ritual som förutsätter att alla skriker och gapar om att alla filmer alla andra vill se SUGER i två och en halv timme innan man kan enas om något (som minst två personer påpekar suger under filmens gång). Samma blir det med kort. Eller om det ska vara senap i köttfärsåsen för den delen. Eller vad som ska handlas som förfestsnacks. Eller vad vi ska göra och med vem. Vi är som vilken familj som helst, helt enkelt.

(Kort något fritolkad återgivning av försök att byta kortspel)
Piia: I hate this fucking game! Why do we play it?!
Dena: Yeah, let's play something else!
Mounira: Vi kan spela "Neger och president"?
Alla andra: NEEEEJ
Dena: Plump! Det är kul!
Alla andra: NEEEEEJ!
Jag: Då måste man ju räkna! Texas holdem'!
Alla andra: Men NEEEEEJ!
Erik: Vad heter det där spelet där man...?
Alla andra: NEEEEEJ inte det!
Mounira: Men neger och presideeeeent!
Alla andra: NEEEEJ sa vi ju!
Piia: We could play 300?
Alla andra: NEEEEEJ!
Jag: Nothing where you have to count!
Mounira: Man behöver inte räkna när man spelar neger och president!
Alla andra: NEJ!
Erik: Men kan vi bara fuckin spela bluff för annars blir det ju inget!
*bluff spelas. För alltid*

Jag städade till halv ett i natt för den delen. Jag har flyttinspektion kl.14 och jag hoppas på att min plötsligt påkomna renlighet ska lura inspektören att jag är en ansvarsfull människa som inte skulle göra någon hyresrätt förnär. Ni skulle bara veta vart jag hittade tomma vinflaskor liggandes och skräpa! Eller nej, så farligt var det inte. Hittade en under databordet och en på balkongen, det var inte så hiskeligt knepigt kanske. Däremot så har jag lyckats städa bort fodralet till jobbmacen. När jag gick hemifrån idag kunde jag inte hitta det nånstans! Det är stort och rött, hur kan det bara försvinna? Ska för övrigt lämna in datorn idag också om inte inspektionen tar allt för lång tid. Och så måste jag handla. Jag har slut på sådana väsentligheter som diskborstar och glödlampor.

Inga kommentarer: