måndag 20 april 2009

Och så andas vi ut... och så in igen

Mitt liv består av tåg. Igår lyckades jag till och med komma över min vanliga reseparanoia och sova hela vägen från Arlanda till Falun. Jag och SJs Intercitytåg har helt enkelt blivit så pass familjära med varandra att jag kan slappna av nog för att sova till ljudet av sjuttonåriga rockerbrudar som pratar helgfester, gråtande bäbisar och sörplandet från medelålders män som dricker starköl på tåget. Får man ens dricka alkohol på SJ-tåg? Det låter förbaskat osvenskt. Var och provarbetade vid Hötorget igår. Det gick bra och jag håller tummarna i den mån det går utan att det hindrar mig i mitt dagliga liv. Redan i morgon bär det av igen för mina sista två provpass ihopslaget till ett enda långt telemarathon, 12.00 till 21.00. Har jag tur kan jag dagpendla så jag inte behöver nöta gästfriheten ytterligare hos mina stackars stockholmsvänner. Två timmar tåg, nio timmar jobb, två timmar tåg - hemma vid 01.22 och upp igen 07.15 för praktiken. Men efter det är det i alla fall klart. Om det nu går, rent ekonomiskt och praktiskt. 

Helgen då? Jovars, jag är stalker nu. Var inte mycket folk på kåren i fredags men för min del gör det inget, jag har alltid kul. Vi dansade som om vi alla led av allvarliga sjukdomar i den del av hjärnan som kontrollerar grovmotoriken, vilket egentligen är det enda rätta sättet att dansa på. Efterfesten gick väl sådär dock, jag har kanske gjort lite grejer som kan komma tillbaka och bita mig i arslet, men inget mer allvarligt än att Piia kommer kasta skor på mig och skrika "You did whaaaaaaaat?!" när hon kommer tillbaka från Finland. 


I lördags kväll kom Lo och mötte mig på Centralen, fast det är en omväg för henne. Kärlek! Vi tog oss ut till Fruängen, som till vår stora förvåning stängde nästan hela sitt centrum vid 21. Vad är det för fasoner? Jag kan inte tolerera att butiker i Falun har bättre öppettider än butiker i Stockholm. För mig är Stockholm liknande Las Vegas staden som aldrig sover (eller är det NY som aldrig sover och Las Vegas som är staden av ljus? Eller är det Paris som är the city of light? Jag och stadsslogans). Vi låg orörliga förutom popcornmumsandet i Veronica och Eriks soffa resten av kvällen och kollade på "Jakten på Lycka" som jag inte var jätteimponerad av faktiskt, trodde den skulle vara bättre. 

I kväll när jag kommer hem från radion ska jag titta på Bang Bang your dead och gråta lite, bara för att jag har lust till det.   
  

1 kommentar:

Snöret sa...

Vad provjobbar du på för ställe?
Hoppas att det går bra iaf :)