tisdag 21 april 2009

I väntans tider söker man igenom gamla skrivböcker från högstadiet

När jag gick i högstadiet, för en evighet sedan, och hande stora förhoppningar om min framtid fick vi riktiga kvalitetsskrivböcker varje termin. Tjocka och bra, med fint papper. Pennor fick vi köpa själva, vår sexualkunskapsbok var svartlitstad av RFSU och på världskartan i klassrummet hade lärarinnan strykit över "Sovjetunionen" och skrivit "Ryssland" med spretig handstil, samt försökt efter bästa förmåga rita ut resten av de saknade baltiska länderna på en plastkarta med topografifunktion. Är det egentligen så kontigt att jag inte kan peka ut Ukraina? Hur som haver, hur mycket skolan än sparade in på datakunskap, suddar, bild och läromedel fick vi aldrig några dåliga skrivböcker. I slutet av varje termin sparade jag alltid de som det inte var så mycket klottrat i, eftersom jag en dag skulle bli en stor författare och antog att jag för den sakens skull behövde ha tillgång till så mycket papper som möjligt. Märk väl att detta var innan datorernas intåg i skolundervisningen. Nu när jag ska ut och åka tåg tänkte jag ta ed mig en skrivbok, för jag tänker alldtid så mycket medan jag åker och man blir inte lka trött av det som av att läsa. Men nu är de alla försvunna. Vad sjutton?

Inga kommentarer: